Modernizacja Ewidencji Gruntów i BudynkówNapisano dnia: 2013-04-24

W dniu 24 kwietnia 2013 r. o 12:30 w Auli Starostwa Powiatowego odbyło się spotkanie Starosty Powiatu Wielickiego z Sołtysami i Przewodniczącymi Rad Osiedlowych gminy Niepołomice w sprawie Modernizacji Ewidencji Gruntów i Budynków.

W dniu 24 kwietnia 2013 r. o 12:30 w Auli Starostwa Powiatowego odbyło się spotkanie Starosty Powiatu Wielickiego z Sołtysami i Przewodniczącymi Rad Osiedlowych gminy Niepołomice w sprawie Modernizacji Ewidencji Gruntów i Budynków.

 

Pan Starosta Wielicki Jacek Juszkiewicz zaprosił w połowie kwietnia Sołtysów i Przewodniczących Rad Osiedlowych na spotkanie w sprawie Modernizacji Ewidencji Gruntów i Budynków.

W 2010 r. miały ruszyć prace w całej Polsce dot. Modernizacji Ewidencji Gruntów i Budynków zgodnie z przekazanymi kompetencjami rządowymi do powiatów. Za kompetencjami nie poszły pieniądze i dlatego wystąpiły opóźnienia.

W związku z otrzymaniem funduszy na  modernizację rozpoczęto projekt i dokonano już modernizacji  gminy Wieliczka. Następną gminą są Niepołomice, po nich będzie Gdów.

Inspektorem Nadzoru jest p. mgr inż. Józef Maślanka, a firmą geodezyjną która wygrała przetarg na prace jest COMPASS.

Zostały rozpoczęte już wstępne prace przy projekcie przez  geodetów. Można ich już było zobaczyć na terenie Woli Zabierzowskiej. Jak przekazał p. Maślanka prace w terenie będą  rozpoczęte od wschodniej strony gminy, czyli Chobot, Wola Zabierzowska i po kolei następne miejscowości.

Geodeci na razie w terenie ustalają punkty stałe, by można było sprawnie dokonywać pomiarów. Praca ich będą polegały na uaktualnieniu wszystkich działek z rozmieszczeniem na nich budynków, nanoszone będą te których w  ewidencji nie ma, jak również likwidowane z ewidencji te które przestały istnieć.

Geodeci z firmy COMPASS będą wyposażeni w identyfikatory wydane przez Starostę Wielickiego i odblaskowe kamizelki z napisem COMPASS. Ci pracownicy oprócz pomiarów, będą rozmawiali z właścicielami (lub osobą upoważnioną pisemnie przez właściciela) i od nich uzyskiwać dodatkowe informacje niezbędne do arkusza danych budynku. Ważnym jest by podczas wizyty w domu był właściciel lub osoba przez niego upoważniona, by odpowiedzieć na kilka niezbędnych pytań np. czy budynek posiada ściany drewniane czy murowane, rok zakończenia budowy czy ilość kondygnacji. Gdy właściciela geodeci nie zastaną zostanie pozostawiona informacja o terminie następnej wizyty. W przypadku, gdy wówczas również nikogo nie będzie zostanie dokonany pomiar i spis z natury bez obecności właściciela.

Podczas wizyt geodetów będą mogły być dokonane ustalenia granic. Warunkiem tego jest obecność obu stron na miejscu i zgoda na wytyczoną granicę. Po wskazaniu granicy zostaje spisany protokół, na którym podpisują się strony i geodeta, a pomiary od razu nanoszone są do Ewidencji Gruntów i Budynków. Przy tej czynności wbijane są paliki lub metalowe rurki (które wcześniej  właściciela przygotowują) oznakowywane farbą przez geodetę.  W przypadku brak zgodny na wskazaną granicę – geodeta wpisuje spór i dalsze czynności zgodne z prawem dokonywane są przez geodetę sądowego podczas procesu sądowego.

Po zakończonych pracach przez firmę COMPASS zmodernizowana Ewidencja Gruntów i Budynków czyli tak zwany Projekt Operatu będzie wystawiony przez 15 dni roboczych (3 tygodnie) w  Starostwie. Podczas Projektu Operatu będą wyłożone nowe i stare mapy gruntów dla porównania. W czasie Projektu Operatu wszyscy właściciele mogą złożyć UWAGĘ, jeżeli są nieścisłości. Jeżeli jest możliwość usunięcia tej nieścisłości to wyjaśniana jest sprawa niezwłocznie do końca czasu wyłożenia.

W przypadku braku możliwości lub czasu wyjaśnienia UWAG – Operat wchodzi w życie,  a UWAGI wyjaśniane i zmieniane w normalnym trybie.

Jeżeli zostaną zgłoszone Błędy z którym nie zgadza się właściciel – Starosta rozpatruje tą sprawę i  kończy się wydaniem DECYZJI, na którą przysługuje zażalenie.

Przed przystąpieniem do prac geodetów w terenie, będzie spotkanie z mieszkańcami Chobotu, Woli Zabierzowskiej i Zabierzowa Bocheńskiego z panem Starostą, kierownikiem Nadzoru i szefem firmy COMPASS. Podczas tego spotkania będzie można dowiedzieć się szerzej o wszystkich aspektach prowadzonych prac modernizacyjnych.

Czas i miejsce spotkania z mieszkańcami zostanie podane w późniejszym terminie.

Sporz. Wiesław Garncarz